język / language / язык

  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)
  • Russian (CIS)
schowaj | pokaz
Podstawowe informacje o oponie
There are no translations available.

W poniższym dziale postaramy się przybliżyć podstawowe

informacje dotyczące parametrów opon.

 

Budowa opony


 


 

Oznaczenie opon osobowych

205/55R 16 91V TL

205 Jest to szerokość opony w mm

55 Oznaczenie inaczej nazywane serią lub profilem. Jest to stosunek wysokości do szerokości. Brak tej wielkości na oponie oznacza profil 80, co najczęściej dotyczy opon dostawczych np. 195R14.

H/S = 55%

R – Struktura radialna

16 – Średnica wewnętrzna osadzenia, wyszczególniona w calach.

Ile to w mm?
1" = 25,4mm,
16 x 25,4 = 406.4

Czyli średnica wewnętrzna opony wynosi 406,4 mm

91 – indeks nośności

V – indeks prędkości (w tym przypadku 240 km/h)

TL – opona bezdętkowa

 

 


Indeks prędkości

Jest to pewnego rodzaju kod alfabetyczny, oznaczający maksymalną prędkość do której opona może przenosić maksymalne dopuszczalne obciążenie zaznaczone jako indeks nośności. Jest on umieszczany w rozmiarze opon i jest bardzo istotny w przypadku prawidłowego użytkowania opony. Do najczęściej używanych indeksów należą:

T – maksymalna prędkość wynosi 190 km/h

H - maksymalna prędkość wynosi 210 km/h

V - maksymalna prędkość wynosi 240 km/h

W - maksymalna prędkość wynosi 270 km/h

Y - maksymalna prędkość wynosi 300 km/h

ZR – indeks prędkości oznaczający prędkość maksymalną opony powyżej 240 km/h. Często występuje łącznie z innymi indeksami prędkości takimi jak W lub Y.

 

 


Indeks nośności

Indeks nośności (Li load index) jest związany z dopuszczalnym obciążeniem dla konkretnego modelu opony przy jeździe z maksymalną, dopuszczalną przez producenta prędkością. Oznaczenie tego indeksu jest umieszczone na boku opony przy jej rozmiarze. Jeśli na Twojej oponie jest 195/65R 15T 91 to indeksem nośności jest 91 i obciążenie tej opony nie może przekraczać 615 kg (można to sprawdzić w tabeli poniżej). Jeśli ta wartość zostanie pomnożona przez liczbę kół w samochodzie, to otrzymany wynik będzie przybliżony do dopuszczalnej masy całkowitej naszego auta z pełnym obciążeniem. Ta informacja jest wyszczególniona w dowodzie rejestracyjnym w polu F1.

Nie należy montować opon o niższym indeksie nośności niż ten zalecany przez producenta pojazdu. Zastosowanie niższego indeksu nośności spowoduje nie tylko szybsze zużycie opony, ale również możliwość wystrzału opony podczas jazdy. W przypadku kolizji drogowej ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

W przypadku pojazdów dostawczych często są wymienione dwa indeksy nośności np. 195/70R 15C 104/102. Pierwszy indeks oznacza maksymalne obciążenie eksploatacyjne dla opon pojedynczych, natomiast druga liczna dla opon bliźniaczych.

Poniżej w tabeli znajduje się lista indeksów wraz z odpowiadającym im indeksem nośności w kg.

 

W przypadku opon osobowych najczęściej występują indeksy od 68 do nawet 117

np. w rozmiarach 135/70R 13T 68; 135/80R12T 68
np. w rozmiarze 275/55R 20V 117

 

W przypadku opon ciężarowych najczęściej występują indeksy od 122 do 169 np.

np. w rozmiarze 205/75R 17.5 124/122

np. w rozmiarze 445/65R 22.5 169

 

Informacje o zalecanych indeksach prędkości i nośności dla konkretnego modelu auta można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.


Rozmiar opon


Ponieważ bardzo często klienci chcący zakupić opony tłumaczą że chcą 15stki - zwracamy uwagę na fakt, że to tylko mała część rozmiaru i jest 14 różnych rozmiarów z felgą 15ście. Dodatkowo jest kilkadziesiąt rozmiarów felg.


Jest np. 12 różnych rozmiarów opon z felgą 14”:

185R 14; 195R 14; 155/65R 14; 165/60R 14; 165/70R 14; 175/65R 14; 175/70R 14; 175/80R 14; 185/55R 14; 185/60R 14; 185/65R 14; 205/70R 14

Jest np. 14 różnych rozmiarów z felgą 15”:

165/65R 15; 185/55R 15; 185/60R 15; 185/65R 15;  195/50R 15; 195/55R 15; 195/60R 15; 195/65R 15; 195/70R 15; 205/60R 15; 205/65R 15; 205/70R 15; 215/70R 15; 225/70R 15

Jest np. 16 różnych rozmiarów z felgą 17”:

205/45R 17; 205/50R 17; 215/50R 17; 215/55R 17; 215/60R 17; 225/45R 17; 225/50R 17; 225/55R 17; 225/65R 17; 225/70R 17; 235/60R 17; 235/65R 17; 245/40R 17; 245/45R 17; 255/55R 17; 265/65R 17

i 15 różnych rozmiarów opon z felgą 19”:

225/35R 19, 225/40R 19, 245/35R 19, 255/40R 19, 265/35R 19, 275/45R 19, 295/30R 19, 305/30R 19, 235/55R 19, 245/40R 19, 245/45R 19, 255/35R 19, 255/50R 19, 255/55R 19, 275/35R 19 *

Nie każdy z szesnastu rozmiarów z felgą 17'' będzie pasował do auta,

na którym są koła 17’’. Należy pamiętać, że jeśli chcemy zmienić rozmiar felg,

musimy je posiadać lub dodatkowo zakupić.

Nie ma możliwości by zamontować np. 205/55R 16 na 205/50 17.


205/45R 17 nie można zamiennie montować z 235/65R 17, ponieważ nie pozwoli nam na to rozmiar felgi (6,00 x 17,5, 6,5x17; 6,75x17;  7x17; 7,5x17; 8x17) lub budowa auta. Możliwe, że w specyfikacji pojazdu są wyszczególnione tylko dwa zamienne rozmiary z felgą 17’’. Albo producent auta nie uwzględnia zastosowania żadnych zamienników. Zdarza się, że przy nowszych autach na przodzie i na tyle są dwa różne rozmiary i jest to zgodne z daną specyfikacją producenta.

 


 

Rozmiary Felg

Jest np. 16 różnych rozmiarów opon z felgą 17”:

205/45R 17; 205/50R 17; 215/50R 17; 215/55R 17; 215/60R 17; 225/45R 17; 225/50R 17; 225/55R 17; 225/65R 17; 225/70R 17; 235/60R 17; 235/65R 17; 245/40R 17; 245/45R 17; 255/55R 17; 265/65R 17


w tym kilka rozmiarów felg:

6.00 x 17,5; (opony ciężarowe)

6.50 x 17;

6.75 x 17;

7.00 x 17;

7.50 x 17;

8.00 x 17;


Jeśli producent pojazdu przewidział zmianę rozmiaru kół i nie chcemy już dotychczasowych 205/55R 16 możliwe, że istnieje opcja zmiany rozmiaru na 205/40R 18 - będzie to opisane w specyfikacji pojazdu. Ale jest to uwarunkowane od budowy auta i wymaga zakupu nowego kompletu nie tylko opon ale również 4 nowych felg lub 5 szt. jeśli uwzględnimy zapas.

Po wpisaniu google "zamiennik 205/55R 16" wyskoczy nam kilka dodatkowych możliwości. Są to tylko ogólne zalecenia, należy się upewnić czy taka opcja jest przewidziana przez producenta pojazdu.

Polecamy zajrzeć na stronę niemieckiego producenta felg stalowych i aluminiowych ALCAR, tam są wyszczególnione zamienniki naszych opon i felg - już z zastosowaniem ich do konkretnego typu auta, modelu, silnika, rocznika.

Ważne: nie każdy np. Opel Corsa ma ten sam rozmiar opon i felg.

Posiadamy felgi aluminiowe i stalowe Alcar w ofercie. Ponieważ jest spora możliwość ich wyboru i istnieje wiele rozmiarów - dlatego felgi sprowadzamy na zamówienie. Konfigurator Alcara jest prosty w obsłudze i za jego pomocą "przymierzymy" nowe felgi do naszego pojazdu, z uwzględnieniem nie tylko modelu, silnika, ale również koloru auta. Na stronie Alcar są podane ceny detaliczne – od których w naszym serwisie otrzymają państwo rabat.

www.alcar.pl/konfigurator

 

 


 

TWI – Wskaźnik zużycia bieżnika

Wskaźnik zużycia bieżnika pomaga nam w ustaleniu momentu, kiedy opona powinna zostać wymieniona. Wielu z producentów zaznacza ten moment w oponie w swój specyficzny sposób. Najczęściej występuje on pod nazwą TWI - trójkąta. Michelin umieszcza w tym miejscu ludzika Bibendum. TWI to mostek między poszczególnymi klockami bieżnika, a jeśli się go przekroczy oznacza to zużycie bieżnika i konieczność wymiany opony na nową. W przypadku opon letnich opona powinna mieć więcej jak 1,6 mm, przy zimowych oponach więcej jak 4mm. Wielkości te są wyszczególnione w naszych przepisach w Kodeksie Drogowym

 

Tak producent opon Hankook ostrzega nas przed użytkowaniem opon ze zbyt niskim bieżnikiem, co jest niezgodne z przepisami. źródło: Hankook

 

 


DOT – data produkcji opony

DOT - Informacja dotycząca daty produkcji opony. Znajduje się na boku. Jest to ciąg od 7 do 12 znaków, który informuje o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce. Cztery ostatnie cyfry tego kodu bardzo często są umieszczone w ramce, zawierają informację o dacie produkcji opon. Dla przykładu - 0414 - dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku, czyli opona była wyprodukowana w 4 tygodniu 2014 roku.

 


Jaka jest różnica pomiędzy oponami letnimi, a zimowymi?

Opony letnie od zimowych różnią się przede wszystkim składem mieszanki z której zostały wyprodukowane. Ma to istotny wpływ na jakość prowadzenia auta. Właściwości opon letnich powodują, iż najlepiej się sprawują w temperaturze powyżej 7 C. Opony zimowe powinny być użytkowane w odwrotnej sytuacji, czyli w warunkach poniżej 7 C.

W przypadku opon letnich znaczącą różnicą jest brak charakterystycznych dla opon zimowych lameli, czyli nacięć na bieżniku. Powodują one lepszą przyczepność w zimowych warunkach. „Zimówki” jak również opony całoroczne posiadają na boku oznaczenie M+S – Mud & Snow - błoto i śnieg.

 


Opony ze względu na swoją budowę i właściwości dzielą się na 4 typy:

- opony symetryczne

- opony asymetryczne

- opony kierunkowe

- opony kierunkowo-asymteryczne

 

OPONA SYMETRYCZNA

Opony z symetryczną budową charakteryzują się prostą rzeźbą bieżnika i można je dowolnie montować na aucie. Prawa część bieżnika jest lustrzanym odbiciem lewej strony. W celu równomiernego zużycia bieżnika zaleca się rotować opony. W przypadku tego typu bieżnika jest to bardzo proste i można dowolnie zmieniać strony auta jak również miejsce na przodzie lub tyle auta. Nie ma konieczności demontażu opony z felgi jak w przypadku opony asymetrycznej lub kierunkowej. Ten rodzaj bieżnika bardzo dobrze sprawuje się w miejskiej jeździe.

Zalety:

  • Jest cichym rodzajem bieżnika
  • Ma mniejsze opory toczenia, a co się z tym wiąże niższe spalanie paliwa
  • Ma dłuższe przebiegi
  • Łatwa w przypadku montażu i rotacji
  • Niższa cena w porównaniu do pozostałych typów

Wady:

  • Słabe odprowadzanie wody
  • Wydłużona droga hamowania
  • Gorsze prowadzenie w trakcie pokonywania zakrętów

  • Przykłady Opon Symetrycznych:

 


 

OPONA ASYMETRYCZNA

Bieżnik opony asymetrycznej charakteryzuje się tym, że każda ze stron opony jest inna. Strona zewnętrzna odpowiada za dobre osiągi na suchej nawierzchni i za jej stabilność w trakcie pokonywania zakrętów. Dlatego jest bardziej sztywna i ma masywniejsze klocki. Strona wewnętrzna jest związana ze skutecznym odprowadzaniem wody, co zapewnia jej szerokie rowki obwodowe i poprzeczne nacięcia. Dzięki temu auto jest mniej podatne na zjawisko aquaplaning.

Ze względu na jej specyficzną budowę, należy ją we właściwy sposób zamontować. Pomaga  w tym odpowiednie oznakowanie na oponie: INSIDE (strona wewnętrzna opony) OUTSIDE ( strona zewnętrzna opony). Napis OUTSIDE musi być widoczny po zamontowaniu koła.

Zalety:

  • Bardzo dobra przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni
  • Bardzo dobre odprowadzanie wody
  • Świetnie nadaje się dla samochodów wyposażonych w nowoczesne układy wspomagające hamowanie i trakcję
  • Równomierne i wolniejsze zużycie bieżnika

Wady:

  • Większe zużycie paliwa
  • Utrudniony montaż i późniejsza rotacja
  • Są głośniejsze
  • Wyższy koszt zakupu

Przykłady Opon Asymetrycznych:



 

OPONA KIERUNKOWA

Opona kierunkowa charakteryzuje się wyjątkową rzeźbą bieżnika w kształcie jodełki, litery V lub inaczej U. Na obwodzie opony znajdują się szerokie rowki mające za zadanie przenosić wodę do ukośnych rowków poprzecznych, które wyrzucają wody na zewnątrz opony. Pozwala to na najlepsze ograniczenie zjawiska aquaplaningu. Ze względu na jej właściwości i bardzo dobre odprowadzanie wody, często można spotkać zimowe opony z taką rzeźbą bieżnika.

Opona kierunkowa również wymaga odpowiedniego montażu na samochodzie. Jest ona montowana zgodnie z kierunkiem toczenia. Pomagają nam w tym odpowiednie oznaczenia w formie strzałki i napisu ROTATION. W przypadku tego rodzaju bieżnika jest możliwa rotacja, jednak wymaga to demontażu opon jeśli chcemy zmienić strony auta. Wyjątkiem są opony kierunkowo – asymetryczne.

Zalety:

  • Bardzo dobre odprowadzenie wody i ograniczone zjawisko aquaplaning
  • Dobre prowadzenie na zakrętach jak również na nawierzchni suchej i mokrej
  • Atrakcyjny wygląd
  • Bardzo dobra przyczepność podczas hamowania i przyśpieszania

Wady:

  • Większe zużycie paliwa
  • Szybsze zużycie bieżnika
  • Wyższy koszt zakupu

Przykłady Opon Kierunkowych:

 




OPONA KIERUNKOWO - ASYMETRYCZNA

Takie opony są przeznaczone do pojazdów z najwyższej klasy, z dużą mocą i momentem obrotowym. Producenci opon jednak rzadko się decydują na ich produkcję mimo bardzo dobrych właściwości. Jest to związane z brakiem możliwości rotacji opon i trudnościami wynikającymi przy samym projektowaniu tego typu bieżnika.

 

 


 


 

Etykiety na oponach

 

1 Listopada 2012 r. został wprowadzony w życie nowy przepis dotyczący etykietowania opon. Producenci opon muszą zamieszczać na swoich produktach etykiety z informacjami, które zawierają dane jakościowe poszczególnego bieżnika i rozmiaru.

Etykiety zawierają trzy istotne informacje:

  1. Klasę energetyczną opon ustaloną na podstawie oporów toczenia, które wiążą się z zużyciem paliwa.
  2. Przyczepność na mokrej nawierzchni.
  3. Poziom emitowanego hałasu podczas jazdy.

 

 

Więcej na ten temat w dziale: Przepisy dotyczące opon