Na co zwrócić uwagę
Stay informed
Zmiana godzin od Lipca 2024 12/06/2024 |
OSKP zmiana godzin 30/12/2023 |
Wszystko o Klimatyzacji |
There are no translations available.
Klimatyzację Należy Minimum Raz W Roku Sprawdzić
10 lat temu posiadanie klimatyzacji w aucie było luksusem. Dziś staje się to już standardem. Aby w pełni korzystać z komfortu, jaki odczuwamy dzięki klimatyzacji, należy ją systematycznie serwisować, przynajmniej raz w roku. Przegląd i odgrzybianie klimatyzacji powinien być regularny, a nie wynikający z pojawienia się nieprzyjemnego zapachu. Brak serwisowania naraża zdrowie kierowcy i pasażerów. Nie wierzysz?
Dlaczego należy wykonywać systematyczny przegląd klimatyzacji? Średnie skraplanie się czynnika w sezonie letnim to ok. 50 - 200 g. gazu. Im mniejsza jego objętość, tym mniejsza wydajność klimatyzacji i pomimo ciągłej pracy sprężarki, nie udaje się utrzymać odpowiednio niskiej temperatury. Większe obciążenie silnika skutkuje wzrostem spalania paliwa. Regularny przegląd klimatyzacji skutkuje:
Jak działa klimatyzacja? Sprężarka inaczej nazywana kompresorem przetłacza chłodziwo w postaci gazowej do chłodnicy (skraplacza), która jest położona w okolicach chłodnicy silnika. W chłodnicy chłodziwo przechodzi w stan ciekły, a następnie trafia do filtra, osuszacza. W dalszej kolejności przemieszcza się do parownika, w którym za pomocą parowania zabiera ciepło z otoczenia. Oziębione w taki sposób powietrze przedostaje się do kabiny auta, a chłodziwo w postaci gazowej przechodzi z powrotem do sprężarki powtarzając cykl.
Jak prawidłowo użytkować klimatyzacje? Jeśli chcemy by nasza klimatyzacja służyła nam przez długie lata bez wydatków na naprawę należy:
Czym grozi nieprawidłowe użytkowanie klimatyzacji?
Na czym polega przegląd? Przegląd polega na podłączeniu układu klimatyzacji do specjalnego urządzenia nazywanego stacją obsługi klimatyzacji. Najważniejsze jest to, by na początku sprawdzić układ szczelności. Jeśli pojawia się problem z nieszczelnością, nabicie klimatyzacji mija się z celem. Napełnienie wiąże się z uzupełnieniem czynnika chłodzącego i wymianą oleju w układzie klimatyzacji.
Jakie czynności są wykonywane w przeglądzie klimatyzacji? Stacja klimatyzacji jest podłączona do zaworów serwisowych. W następnej kolejności odzyskiwany jest czynnik chłodzący, zużyty olej. Kolejnym etapem jest sprawdzenie szczelności, uzupełnienie oleju i odpowiednie napełnienie czynnikiem. W przypadku kompleksowej obsługi jest wymieniany filtr kabinowy i wykonywana dezynfekcja układu. Skutkuje to eliminacją nieprzyjemnego zapachu, roztoczy, grzybów i bakterii. Zaleca się również wymianę filtra pyłkowego a po 2 latach wymiana osuszacza. Prawidłowo przeprowadzony przegląd klimatyzacji obejmuje:
Na czym polega dezynfekcja? Bardzo istotna jest również dezynfekcja układu klimatyzacji inaczej odgrzybianie lub odkażanie. Eliminuje ona nieprzyjemny zapach wydobywający się z kanałów wentylacyjnych. Wilgotne powietrze i ograniczony dostęp światła sprzyja bowiem rozwijaniu się grzybów, pleśni i drobnoustrojów. W większości przypadków występują one w okolicach parownika, najważniejszego elementu klimatyzacji, który położony jest między silnikiem a kokpitem. Dezynfekcja niszczy nie tylko bakterie, roztocza ale również usuwa dym papierosowy i odkaża wnętrze. Jest to szczególnie istotne w przypadku alergików.
Jakie są metody dezynfekcji? 1. Metoda Ozonowa Najskuteczniejszą metodą czyszczenia układu jest ozonowanie. Polega na wprowadzeniu ozonu do wnętrza pojazdu oraz uruchomienie silnika i klimatyzacji w zamkniętym obiegu. Odpowiednia dawka ozonu przedostaje się do komórek bakterii, co skutkuje ich rozpadem. Jest to jedyny sposób, przy którym nie jest wykorzystywana chemia, gdyż ozon jest odmianą tlenu. 2. Metoda Piankowa Metoda piankowa jest najprostszą i najtańszym sposobem dezynfekcji. Na rynku występują specjalne środki do czyszczenia klimatyzacji w formie sprayów lub pianek. Są one wprowadzane przez otwory wentylacyjne w desce rozdzielczej za pomocą specjalnego wężyka. Metoda ta ma jednak parę wad. Cząsteczki w piance nie są na tyle małe, aby dobrze spenetrować parownik. Uniemożliwia to dokładne odgrzybianie. Dodatkowo wężyk nie dociera na tyle głęboko by spryskać cały parownik. Jednakże taka pianka bardzo dobrze się spisuje w przypadku klimatyzatorów wykorzystywanych w domach lub biurach. 3. Metoda ultradźwiękowo - chemiczna Metoda ultradźwiękowo-chemiczna polega na wprowadzeniu do kabiny auta wytwornicy pary. Następnie uruchamia się silnik, nastawia obieg wewnętrzny wentylacji i środek chemiczny jest rozpylany przy użyciu ultradźwięków. Środek chemiczny musi być koniecznie specjalistyczny i z przeznaczeniem do tej metody. Para wytworzona z tego środka ma bardzo małe cząstki, które dobrze penetrują parowniki i wszelkie zakamarki kanałów nawiewnych. Po około godzinie układ jest zdezynfekowany. Dezynfekcje najlepiej wykonują profesjonalne serwisy. Nie istnieje wtedy niebezpieczeństwo uszkodzenia, zalania urządzeń elektrycznych jak: radio, komputer sterujący silnikiem. Jest to również przeprowadzone dokładniej. Zalecamy przeprowadzanie takiej dezynfekcji przynajmniej dwa razy w roku – wiosną i jesienią.
Kiedy należy wymienić filtr kabinowy? Filtry pyłkowe bardzo dobrze ograniczają ilość zanieczyszczeń trafiających do układu wentylacji, ale nie daje to 100% ochrony dlatego zaleca się dezynfekcję i ich systematyczną wymianę. Filtr kabinowy należy wymieniać co 15 tyś. km. Jest to w dużej mierze uzależnione od eksploatacji auta. W filtrach gromadzą się zanieczyszczenia, co utrudnia przepływ powietrza.
Jakie urządzenia i narzędzia są potrzebne do przeprowadzenia przeglądu? Podstawowym urządzeniem potrzebnym do przeprowadzenia przeglądu klimatyzacji jest stacja obsługi klimatyzacji, zestaw manometrów i termometr. Bardzo przydatny jest również zestaw do kontroli szczelności, zestaw do płukania układu, zawory do klimatyzacji i oringi. Ważne są również środki chemiczne do dezynfekcji parownika i oleje. Jeśli klimatyzacja wymaga naprawy, istotne jest również posiadanie ściągaczy do sprzęgieł sprężarek i narzędzia do naprawy przewodów elastycznych i twardych. Naprawa klimatyzacji wymaga posiadania profesjonalnego sprzętu i przejścia odpowiednich szkoleń, dlatego w wielu miejscach można jedynie sprawdzić klimatyzację, napełnić ją, odgrzybić i sprawdzić szczelność. Specjalistyczna naprawa jest wykonywana w niewielu serwisach.
Dlaczego występuje słabe chłodzenie klimatyzacji? Jeśli pomimo uruchomionej klimatyzacji, występuje słabe chłodzenie najprawdopodobniej jest to związane z niskim poziomem czynnika chłodzącego. Spadek do połowy czynnika powoduje, iż klimatyzacja przestaje działać. W takim przypadku pracuje tylko 20% jej normalnej sprawności. Wpływa to na słabe smarowanie sprężarki, co może doprowadzić do zatarcia sprężarki, która stanowi najdroższy element w całym układzie. 10% - 15% czynnika chłodzącego ulatnia się również przez przewody, co jest naturalnym zjawiskiem. Dlatego zalecana jest wizyta u nas w celu wykrycia nieszczelności i uzupełnienia czynnika. Słaby nadmuch z klimatyzacji może być również związany z zapchanym filtrem kabinowym. Należy go systematycznie wymieniać.
Pojawił się nieprzyjemny zapach w kabinie auta - dlaczego? Powodem nieprzyjemnego zapachu są grzyby, bakterie, drobnoustroje i pleśń, którym służy wilgotne otoczenie układu chłodzącego. Można się ich pozbyć za pomocą dezynfekcji czy też odgrzybiania. Jest to konieczne by uniknąć kataru, bólu głowy i złego samopoczucia szczególnie w przypadku alergików.
Jakie najczęściej występują uszkodzenia klimatyzacji? W większości przypadków najczęściej w układzie klimatyzacji uszkodzone są skraplacze, kompresory, przetarte są rurki, przewody i występują nieszczelności na łączach. Problemem może być również kompresor, chłodnica, osuszacz, czujnik ciśnienia lub wentylatory. Mogą również zawodzić silniczki sterujące nawiewami, czujniki nasłonecznienia lub panele sterujące dwustrefowymi klimatyzacjami. W większości przypadków jest to spowodowane czynnikami zewnętrznymi lub nieprawidłowym montażem.
Co jest powodem hałasu wydobywającego się z klimatyzacji? Może być to związane z uszkodzonym kompresorem. Należy się zgłosić do serwisu w jak najszybszym czasie, by uniemożliwić zatarcie łożyska kompresora.
Co jest powodem zaparowanych szyb? Parowanie szyb może mieć związek z zapchanym filtrem kabinowym. Powoduje to zakłócenie prawidłowej wentylacji w kabinie auta. Klimatyzacja która działa prawidłowo, wpływa na osuszanie powietrza, dzięki czemu szyby w samochodzie powinny szybciej odparować. Na zaparowane szyby może mieć również wpływ osuszacz, który należy wymieniać raz na dwa lata. Niesprawny filtr może być przyczyną powstania korozji, gdyż pozostawia wilgoć w układzie.
Jak wykryć nieszczelną klimatyzacje? Występują cztery najbardziej popularne metody wykrywania nieszczelności w klimatyzacji. Najbardziej popularna to metoda związana z użyciem sprayu, który skutkuje wystąpieniem zniekształceń przy uszkodzonych miejscach. Można również wykorzystać specjalistyczne elektryczne urządzenie – detektora wycieków. Jego sonda pozwala na ocenienie szczelności. Trzecia metoda to użycie kontrastu fluoroscencyjnego. Jest on rozprowadzany po układzie klimatyzacji wraz z olejem smarującym sprężarkę. Ostatnią metodą jest użycie azotu. Miejsca gdzie mógł wystąpić przeciek pokrywa się specjalistyczną pianką, która się pieni w przypadku wydostania się azotu na zewnątrz.
Kiedy należy wykonać przegląd klimatyzacji? Standardowy przegląd należy wykonywać nie rzadziej niż raz na rok. Przegląd klimatyzacji najlepiej wykonać po okresie zimowym - wczesną wiosną, tak by w upalne dni w pełni skorzystać z jej komfortu. Optymalnym rozwiązaniem jest przegląd klimatyzacji podczas badania technicznego. W Wulkanexie Diagnosta pracuje w godzinach: Od Poniedziałku do Piątku od 7:00 do 22:00 Sobota od 7:00 do 18:00 Dlaczego warto wykonać przegląd klimatyzacji w Wulkanexie?
Uaktualnione przepisy związane z nowym czynnikiem R1234yf
Posiadamy najnowszy model Stacji do Obsługi Układu Klimatyzacji. KONFORT 780R BI-GAS jest najwyższym modelem serii 700 i posiada maksymalnie zaawansowaną technologię dostępną obecnie na rynku. Dzięki dwóm zbiornikom wewnętrznym daje możliwość równoległej obsługi pojazdów ze starym czynnikiem R134a i nowym R1234yf.
Wg nowych przepisów od stycznia 2013r. nowe modele samochodów powinny być wyposażone w klimatyzację nabite czynnikiem R1234yf zamiast dotychczas używanego R134a. 7 marca 2014 Komisja Europejska opublikowała na swoich stronach wyniki badań JRC z których wynika, iż R1234yf może być bezpiecznie stosowany w mobilnych układach klimatyzacji.
Informacje o bieżących promocjach są umieszczane w zakładce AKTUALNOŚCI
Ciągle się zastanawiasz? Zadzwoń 63 244 22 72 wew.35
|