Na co zwrócić uwagę
Stay informed
Zmiana godzin od Lipca 2024 12/06/2024 |
OSKP zmiana godzin 30/12/2023 |
Opony Ciężarowe |
There are no translations available. Opony Ciężarowe Indeks nośności Indeks nośności (Li load index) jest związany z dopuszczalnym obciążeniem dla konkretnego modelu opony przy jeździe z maksymalną, dopuszczalną przez producenta prędkością. Oznaczenie tego indeksu jest umieszczone na boku opony przy jej rozmiarze. Jeśli na oponie jest 315/60R 22.5 152/148 to indeksami nośności są 152/148. W przypadku pojazdów ciężarowych wymienione są dwa indeksy nośności np. 152/148. Pierwszy indeks oznacza maksymalne obciążenie eksploatacyjne dla opon pojedynczych, natomiast druga liczna dla opon bliźniaczych. Indeks nośności 152/148 oznacza, iż obciążenie tej opony, lub opon nie może przekraczać 3550 kg dla wartości 152 lub 3159 kg dla 148 (można to sprawdzić w tabeli poniżej). Jeśli ta wartość zostanie pomnożona przez liczbę kół w samochodzie, to otrzymany wynik będzie przybliżony do dopuszczalnej masy całkowitej naszego auta z pełnym obciążeniem. Ta informacja jest wyszczególniona w dowodzie rejestracyjnym w polu F1. Nie należy montować opon o niższym indeksie nośności niż ten zalecany przez producenta pojazdu. Zastosowanie niższego indeksu nośności spowoduje nie tylko szybsze zużycie opony, ale również możliwość wystrzału opony podczas jazdy. W przypadku kolizji drogowej ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Poniżej w tabeli znajduje się lista indeksów wraz z odpowiadającym im indeksem nośności w kg.
W przypadku opon ciężarowych najczęściej występują indeksy od 122 do 169 np. np. w rozmiarze 205/75R 17.5 124/122 np. w rozmiarze 445/65R 22.5 169
Informacje o zalecanych indeksach prędkości i nośności dla konkretnego modelu auta można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.
DOT – data produkcji opony DOT - Informacja dotycząca daty produkcji opony. Znajduje się na boku. Jest to ciąg od 7 do 12 znaków, który informuje o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce. Cztery ostatnie cyfry tego kodu bardzo często są umieszczone w ramce, zawierają informację o dacie produkcji opon. Dla przykładu - 0414 - dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku, czyli opona była wyprodukowana w 4 tygodniu 2014 roku.
Dlaczego opony radialne są lepsze od diagonalnych? Stworzenie opon radialnych skutkowało tym, iż dana opona:
Opony diagonalne występują głównie w pojazdach rolniczych i przemysłowych.
Oznaczenie opon ciężarowych W przypadku opon ciężarowych, każda z opon na poszczególnej osi ma charakterystyczny bieżnik i oznaczenia np. opony z osi napędowej mają w bieżniku charakterystyczną "kostkę" i oznaczenie D. Wielu producentów dobiera nazwy poszczególnych bieżników łącząc je z daną pozycją opony na osi. Opony z osi prowadzącej mają przez bardzo wielu producentów umieszczoną w nazwie literę F lub S ( Front ). Opony z osi napędowej mają bardzo często w nazwie bieżnika literę D ( Drive ). Opony z przyczep bądź naczep bardzo często zawierają T ( Trailer ).
źródło grafiki: michelin.pl
Czym powinniśmy się kierować przy wybieraniu odpowiedniego segmentu cenowego? Na rynku opon występują 3 podstawowe segmenty cenowe: Budget - Ekonomiczna, Medium - Średnia i Premium - Wyższa. Opony z poszczególnej klasy różnią się przede wszystkich:
Wybór odpowiedniego segmentu jest uzależniony od sposobu użytkowania naszego pojazdu. Bardzo istotne jest:
Rodzaj pokonywania tras:
Jeśli nie pokonujemy długich tras, najczęściej jeźdźmy po autostradach i stawiamy na ekonomiczną jak również spokojną jazdę, możemy zainwestować w segment medium lub budżet. Premium Do tego segmentu należą najdroższe marki co związane jest z zaawansowaną technologią. Zastosowanie: Opony z tego segmentu przeznaczone są dla pojazdów z dużą mocą z wyższej i średniej klasy. Wybierają je wymagający klienci, którym zależy na wysokiej jakości, jak również na najlepszych i najnowocześniejszych rozwiązaniach. Marki: Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli Medium W przedziale tym występuję korzystna relacja jakości do ceny. Zastosowanie: Opony z tego segmentu przeznaczone są dla pojazdów, które pokonują trasy zarówno regionalne jak również w transporcie dalekobieżnym. Marki: Firestone, Hankook, Uniroyal Budget Jest to segment cenowo najniższy. Inaczej nazywany ekonomiczny. Zastosowanie: Opony z tego segmentu najlepiej się sprawują w przypadku spokojnej jazdy z umiarkowanymi przebiegami. Marki: Kormoran, Sava, Matador, Opony bieżnikowane
Pogłębianie bieżnika Ciężarowego Pogłębianie rowków inaczej nacinanie sprawia, że możemy wydłużyć życie naszej opony ciężarowej nawet o 25% przebiegu. Usługę Pogłębiania może wykonywać tylko i wyłącznie odpowiednio wykwalifikowany personel. Po pogłębieniu nasza opona ma lepszą przyczepność, zwiększa się jej przebieg oraz wydłuża żywotność w porównaniu z wcześniej używanym bieżnikiem. Pogłębianie bieżnika przy oponie ciężarowej jest możliwe gdy:
Producenci już na etapie projektu poszczególnej opony, tworzą grubszą warstwę bieżnika umożliwiającą pogłębianie. Karkas musi być trwały i solidny.
Pogłębianie jest niemożliwe w przypadku bieżnika ze znacznymi śladami uszkodzeń.
W procesie pogłębiania opona może odzyskać oryginalna rzeźbę bieżnika i głębokość rowków od 6 do 8 mm.
Nacinanie opon ciężarowych wykonuje się specjalistycznymi narzędziami wg odpowiednich procedur:
- Pogłębić można opony z oznaczeniem na bocznej ścianie Regroovable, które informuje nas o większej grubości bieżnika.
- Pogłębianie może być wykonane za pomocą elektrycznie podgrzewanych ostrzy przy zachowaniu odpowiedniej głębokości ostrza,
- Podczas pogłębiania nóż powinien być ustawiony tak, by spód głowicy nacinającej znajdował się na powierzchni bieżnika.
- Należy zachować minimalną głębokość warstwy gumy bieżnika, by uniknąć uszkodzeń opasania, wyrywania fragmentów żeber na skutek pęknięć rowków czy uszkodzeń związanych z wbijaniem się kamieni.
- Nacinamy opony z osi sterującej i napędowej.
- Nie można pogłębiać opon w przypadku autobusów przystosowanych do jazdy z prędkością do 100km/h.
- W przypadku prawidłowo pogłębionej opony można ją później bieżnikować.
Wykonujemy usługę POGŁĘBIANIA BIEŻNIKA całodobowo.
Chcesz wiedzieć więcej? 63 244 22 72
Bieżnikowanie opon ciężarowych
Bieżnikowanie jest możliwe w przypadku gdy:
Sposoby bieżnikowania:
Na przygotowany karkas jest nakładana surowa guma, która zostaje ukształtowana w specjalnej formie rozgrzanej do 160C. Proces nadawania ostatecznego kształtu trwa około godziny. Przy produkcji nowej opony czas jest podobny. Plusy:
Na przygotowany karkas jest nakładany zwulkanizowany bieżnik z ostateczna rzeźba. Następnie przez około 3 godziny w specjalnej komorze ciśnieniowej (autoklawie) zachodzi proces wulkanizacji przy temperaturze 115C. Plusy
Zalety opon bieżnikowanych:
Elementy, które wpływają na przedłużenie trwałości opony:
Opony na tej samej osi muszą mieć takie same cechy:
Korzyści dla środowiska wynikające z bieżnikowania:
W Europie wszystkie zużyte opony są poddawane recyklingowi. Są wykorzystywane np. do budowy placów zabaw, podeszwy itd. Z każdym rokiem znajduję się do nich nowe zastosowanie. Firma Michelin stworzyła nowatorskie rozwiązanie: 400 metrowa bieżnie z 6 torami z 9000 opon. Źródło: Michelin
Rotacja opon ciężarowych Rotacja/obracanie opon to praktyczny sposób na zmniejszenie kosztów użytkowania opon. Rotacja może zmniejszyć nierównomierne zużycie opony i przedłużyć żywotność bieżnika. 1. Obrót opony na obręczy przy niezmienionej pozycji w pojeździe Przeciwdziała jednostronnemu zużyciu barku bieżnika opony i wydłuża żywotność opon narażonych na większe zużycie lub ścieranie ścian bocznych.
Uwaga: Powód nieregularnego zużycia powinien być sprawdzony. 2. Zamiana koła prawego z lewym na tej samej osi Wyrównuje efekty nieregularnego zużycia bieżników opon, jak nadmierne zużycie żeber barkowych lub ścieranie przez krawężniki ścian bocznych, spowodowanych miejskimi warunkami drogowymi.
3. Zamiana kół zewnętrznych z wewnętrznymi Wyrównuje zużycie pomiędzy oponami bliźniaczymi. Odwraca zewnętrzną ścianę boczną do wewnątrz.
4. Zmiana z jednej osi na drugą Przedłuża przebiegi opon przy rotacji między pierwszą i drugą osią w pojazdach 6 X 2, z uwagi na działające w zakrętach zróżnicowane siły, które prowadzą do wyższych stopni zużycia na osi prowadzącej. 5. Rotacja opon przyczepy z pierwszej osi na trzecią, z trzeciej na drugą i z drugiej na pierwszą Maksymalizuje przebiegi i odporność na nieregularne zużycie na wszystkich osiach przyczepy/naczepy. źródło: Bridgestone
Wpływ ciśnienia na oponę Ciśnienie opon ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy i komfort, na stopień zużycia opony i na jej trwałość. Nieprawidłowe ciśnienie również wpływa na przebiegi, kierowalność i przyczepność. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego ciśnienia jest mniejsze niebezpieczeństwo zjawiska aquaplaningu. Również opory toczenia są pogorszone w przypadku zastosowania złego ciśnienia, co wpływa na zużycie paliwa. Zbyt niskie ciśnienie przez dłuższy czas powoduje deformacje opony i generowanie nadmiernej ilości ciepła. Może to zniszczyć oponę, co będzie trudne do wykrycia, a ostatecznie może wywołać wystrzał opony w trakcie jazdy. Jeśli opona będzie się szybciej zużywać na środkowej części bieżnika, najczęściej oznacza to zbyt wysokie ciśnienie. Większe zużycie na bokach opony jest powiązane ze zbyt niskim ciśnieniem. Ciśnienie w oponach powinno być systematycznie sprawdzane, szczególnie jest wskazane jego sprawdzenie przed dłuższymi podróżami. Należy je sprawdzać przy „zimnych oponach”, co powiązane jest z nagrzewaniem się bieżnika, co wywołuje wzrost ciśnienia. Należy zastosować takie ciśnienie, które jest zgodne ze wskazówkami producenta.
Przyczyny spadku ciśnienia Ciśnienie w oponach w sposób naturalny przenika przez oponę. Na spadek ciśnienia może mieć również wpływ uszkodzony zawór lub wkładka zaworu, spadek temperatury, mikropęknięcie, przebicia w oponie, zły stan felgi i jej zniekształcenia.
Nieregularne zużycie Powodem nieregularnego zużycia w danych obszarach opony, może być zła regulacja geometrii jak również złe działanie zawieszenia. Zaleca się sprawdzenie geometrii i elementów zawieszenia. Zużyty środek opony Jeśli zauważymy większe zużycie środku opony może mięć to związek z nieprawidłowym ciśnieniem opony, które jest zbyt duże. Zaleca się wtedy wizytę w serwisie WULKANEX ( który jest czynny 24h przez 365 dni w roku :) ) i wyrównanie ciśnienia w oponie. Zużycie boków opony Większe zużycie boków opony może być skutkiem zbyt małego ciśnienia w oponach, lub nadmiernego obciążenia. Tak jak w przypadku powyższym należy w jak najszybszym czasie pojawić się w serwisie WULKANEX, gdzie zostanie oceniony stan danej opony i wyrównane ciśnienie.
Uszkodzenie boku opony W przypadku uszkodzenia na boku opony, producenci nie zalecają, a nawet zabraniają wulkanizację. Opona w tym miejscu jest delikatniejsza, co uniemożliwia naprawę. Jej dokonanie może być krótkotrwałe, a nawet może skutkować utratą kontroli nad autem. Deformacje Wybrzuszenia, zadrapania, pęknięcia są konsekwencją naruszenia konstrukcji opony, głównie przerwania wewnętrznych drutów. Mogą być one związane z wjazdem na krawężnik, dziurę lub nawet próg zwalniający. Jeśli auto jest dodatkowo zbyt mocno obciążone lub opony mają niewłaściwe ciśnienie, deformacja ta może się pogłębić. Zaleca się wycofanie danej opony z użytkowania. Rozdzielenie bieżnika Jeśli następuje separacja bieżnika, bieżnik oddziela się od karkasu jest to powodem nadmiernego nagrzania się opony. Nagrzanie opony może być skutkiem jazdy na zbyt niskim ciśnieniu, zbyt dużym przeciążeniu, użyciem niewłaściwych opon o złym indeksie prędkości i nośności lub utlenianiem wewnętrznej struktury. Należy sprawdzić zalecenia producenta auta dotyczące opon w tym aucie i wyrównać ciśnienie. Opona z takimi deformacjami nie nadaje się do dalszego użytkowania. Przyczyny spadku ciśnienia Ciśnienie w oponach w sposób naturalny przenika przez oponę. Na spadek ciśnienia może mieć również wpływ uszkodzony zawór lub wkładka zaworu, spadek temperatury, mikropęknięcie, przebicia w oponie, zły stan felgi i jej zniekształcenia. W jakim przypadku można zaniżyć ciśnienie? W przypadku aut terenowych, które pokonują trudne trasy istnieje możliwość obniżenia ciśnienia w oponach. Wykonuje się to w celu lepszej przyczepności na nierównym terenie przy pokonywaniu przeszkód terenowych. Zwiększa to również moment kontaktu opony z podłożem, obniża nacisk jednostkowy na podłoże który zapobiega zakopaniu się, i poprawia elastyczność. Warunkiem jest mała prędkość i kilkumetrowe odcinki. W jakim przypadku można zwiększyć ciśnienie? W przypadku dróg o agresywnym podłożu można w przypadku aut terenowych zwiększyć ciśnienie. Pomaga to w usztywnieniu karkasu, zwiększeniu odporność na uderzenie, jak również zwiększa odporność na wyższe prędkości. W warunkach agresywnej nawierzchni, zaleca się opony ze wzmacnianym bokiem oraz innymi wzmocnieniami.
Nieregularne zużycie bieżnika
Etykiety na oponach 1 Listopada 2012 r. został wprowadzony w życie nowy przepis dotyczący etykietowania opon. Producenci opon muszą zamieszczać na swoich produktach etykiety z informacjami, które zawierają dane jakościowe poszczególnego bieżnika i rozmiaru. Etykiety zawierają trzy istotne informacje:
Więcej na ten temat w dziale: Przepisy dotyczące opon |