język / language / язык

  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)
  • Russian (CIS)
schowaj | pokaz
Jak wybrać odpowiednią oponę?
There are no translations available.

Dobór odpowiedniej opony

Każdy z pojazdów posiada odpowiednio dobrany rozmiar opon, który został najbardziej wydajnie dobrany przez producenta pojazdów. Wiąże się on modelem auta, z jego mocą i rocznikiem. Nie należy zakładać opon mniejszych niż fabryczne. Montaż opon większych jest dopuszczalny, ale trzeba kierować się pewnymi zasadami. Poszczególne zamienniki rozmiarów opon w danym aucie są wymienione w instrukcji auta, lub w specjalistycznych katalogach. By odpowiednio dobrać inny rozmiar niż ten zalecany, ważne są informację dotyczące rozmiaru felgi, rodzaju auta, rodzaju silnika. Opona musi mieć również tą samą strukturę czyli radialną albo diagonalną. Ważne jest by posiadała także ten sam indeks prędkości i indeks nośności.

Najważniejsze:

1. Dobór odpowiedniego rozmiaru

Wyszczególniony jest on na boku opony. Jeśli mamy wątpliwości co do tego czy jest dobrze zastosowany, należy upewnić się w instrukcji auta lub sprawdzić prawidłowy rozmiar w konfiguratorze, który jest dostępny na wielu stronach www. Można również podjechać do nas i nasi fachowcy to sprawdzą. Rozmiarem nie jest "pietnastka" bo to jedynie wielkość felgi. Należy pamiętać o tym by podać cały rozmiar np. 195/65R 15H, 205/55R 16V,  225/45R 18Y, 315/80R 22,5, 385/65R 22.5, 195/70R 15C itd.

2. Ustalenie najważniejszych cech, które powinna posiadać nasza nowa opona:

  • Jak: Bardzo istotny jest nasz styl jazdy. Prowadzimy spokojnie? A może w sportowym stylu?
  • Gdzie: Jest to głównie jazda po mieście? Czy jeździmy w dłuższe trasy? Są to nasze polskie drogi czy może nasze auto jest wykorzystywane w agresywniejszym terenie?
  • Na czym nam zależy: By opona miała bardzo dobrą przyczepność na suchej nawierzchni i lepiej sprawowała się na mokrym podłożu? By zużywała mniej paliwa? A może zależy nam na lepszych przebiegach? Ma to być opona typowo sezonowa czy wielosezonowa? Czy lepiej ma się zachowywać na kruchym śniegu, a może na lodzie? W 2012 roku zostały wprowadzone etykiety na oponach, które informują nas o efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. Jeśli interesują nas te kryteria najlepszą oponą będzie ta z oznaczeniem A, a w przypadku poziomu hałasu z najmniejszą liczbą w porównaniu do opon z tym samym rozmiarem. Więcej o etykietach w naszym dziale: Przepisy dotyczące opon
  • Ile chcemy na nią wydać: Wyższa jakość wiąże się z wyższym kosztem. Jednak może się okazać, iż mimo że zapłaciliśmy więcej to jednak zaoszczędziliśmy z powodu dodatkowych korzyści np. opony ekologiczne zużywają mniej paliwa.
  • Interesują nas dodatkowe możliwości: Michelin i Goodyear oferowali darmową pomoc na drodze w przypadku uszkodzenia opony. Pirelli natomiast wymienia uszkodzoną oponę na nową. Niestety producenci opon rezygnują z assistance.
  • Wybór odpowiadającego nam segmentu jakościowego: Premium: Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental, Pirelli, Medium: Kleber, BfGoodrich, Fulda, Firestone, Hankook Budget: Kormoran, Dębica, Sava, Dayton, Barum, Matador

 


Opony używane - dlaczego ich nie zalecamy?

Czym kierować się przy wyborze opony? Najważniejsze to bezpieczeństwo. Nie decydujmy się na opony używane, niewiadomego pochodzenia. Może się okazać, iż nabyte przed chwilą cztery "używki" były użytkowane na czterech różnych autach i przez wiele sezonów. Przyjęło się, że po około sześciu sezonach należy wymienić opony na nowe. Zależy to od odpowiedniego przechowania i zużycia bieżnika. Opony na jednej osi, powinny mieć podobne zużycie bieżnika. Może właśnie zakupione "używki" były w okazyjnej cenie, gdyż miały wadę fabryczną, nie można było ich dokładnie wyważyć lub źle zachowywały się na drodze? Nie można tego wykluczyć bez sprawdzenia ich na specjalnej maszynie w serwisie, a nie jest to widoczne na "pierwszy rzut oka". Opony bardzo szybko tracą swoje właściwości, gdy są składowane w niewłaściwy sposób i są narażone na działanie promieni słonecznych. Ma to bardzo duży wpływ na jakość i bezpieczeństwo prowadzenia.

Przepisy w kodeksie drogowym wyszczególniają dopuszczalną głębokość bieżnika. W przypadku opon zimowych jest to więcej jak 4mm, dla opon letnich więcej jak 1,6 mm.  Są to minimalne wielkości, a im bardziej głębokość bieżnika zbliża się do minimum, tym bardziej traci na swoich właściwościach.

W przypadku starszych modeli opon musimy się liczyć z tym, iż producenci zastępują je nowymi bieżnikami, bardziej zaawansowanymi technologicznie. W przypadku uszkodzenia opony ze starszym bieżnikiem, problemem może się okazać dokupienie jej w późniejszym czasie, a wtedy jesteśmy zmuszeni do zakupu 2 sztuk.

Nowe opony to przede wszystkim pewność i gwarancja.


Czy warto inwestować w oponę wielosezonową?

Opona wielosezonowa inaczej nazywana uniwersalną, charakteryzuje się taką budową rzeźby bieżnika, dzięki której ma lepszą przyczepność w zimie niż typowa opona letnia. Parametry opony wielosezonowej jednak są gorsze od typowej opony sezonowej i mogą okazać się niewystarczające podczas jazdy w warunkach ekstremalnych. Ceny opon wielosezonowych są zbliżone do cen letnich, jednak nie są one zalecane do dynamicznej, sportowej jazdy. Najczęściej są wybierane przez użytkowników, którzy pokonują małe dystanse swoimi autami i poruszają się głównie po mieście.


Dlaczego zmiana w sezonie zimowym na opony zimowe jest tak istotna?

Zaleca się montowanie opony zimowej już przy 7 C. Poniżej tej temperatury opona twardnieje i traci swoją skuteczność co wiążę się z pogorszeniem przyczepności. Przy niższej temperaturze droga hamowania się wydłuża i może być zwiększona nawet o 8 razy w zależności od warunków atmosferycznych i rodzaju drogi po której jedziemy. Testy Michelina dowiodły, iż przy prędkości 50km/h opona zimowa zatrzyma się przy 31m, opona letnia natomiast zrobi to dwa razy dłużej gdyż potrzebuje aż 63m. Bardzo istotne jest również zakładanie wszystkich 4 opon zimowych. Ich konstrukcja, liczne nacięcia tzw. lamele powodują, iż jazda po ośnieżonej nawierzchni jest bezpieczniejsza.

 


Dlaczego na zimę zaleca się w niektórych przypadkach opony węższe?

W przypadku opon letnich duża powierzchnia styku z nawierzchnią jest wskazana by zachować dobrą przyczepność podczas hamowania czy dynamicznego pokonywania zakrętów. W przypadku zimy zaleca się w niektórych przypadkach montaż opon węższych np. 195 zamiast 205. Jednak bardzo istotne jest zachowanie tej samej średnicy koła. W takim przypadku stosuje się inny profil np. 65 zamiast 60. Czyli zamiennikiem 205/60R15 może być 195/65R15.

W specjalistycznych katalogach lub na stronach poszczególnych producentów opon czy felg można sprawdzić czy nasze auto posiada zamiennik. Specyficzna budowa opony zimowej, dodatkowe lamelki na niej umieszczone i węższa opona powodują, że moment stykania się opony z nawierzchnią jest mniejszy, ale z większym obciążeniem auta. Opona bardziej się „wgryza” w śnieg co powoduje lepsze panowanie nad autem w trudnych warunkach.

Jednak nie zawsze istnieje możliwość zastosowania zamiennika dotychczasowych opon. Zdarza się, iż dany pojazd może używać jedynie jednego rozmiaru.

 


W jakich przypadkach stosuje się zamienniki opon:

  1. Tuningu, gdy kierowca chce zmienić wygląd auta. Bardzo często wybierane są wtedy opony z niższym profilem i zwiększoną szerokością.
  2. Modyfikacją związaną np. z zakupem felg aluminiowych.
  3. W przypadku opon zimowych można zmienić na oponę węższą, przy zachowaniu tej samej wysokości.
  4. Braku w dostępności danego rozmiaru, kiedy specjalista potwierdza istnienie zamiennika.

W przypadku zastosowania zamiennika  należy pamiętać o dopasowania opony do wymiarów felg i zachowaniu oryginalnych indeksów nośności i prędkości. Ważne jest również to, by podczas wykonywania poszczególnych manewrów nie występowało tarcie o elementy nadwozia. W dokumentacji auta często są podawane możliwe zamienniki opon, które temu zapobiegają.

 


Mieszanie rozmiarów czy jest to możliwe?

Można mieszać rozmiary opon pod warunkiem, że zostaną zachowane zalecenia producenta i przewiduje on taką możliwość. Ważne jest również to, by na jednej osi był ten sam rozmiar i rodzaj opony. Dotyczy to nie tylko budowy opony ale również tego samego producenta. Opony wpływają nie tylko na komfort podczas jazdy, ale również na przyczepność i osiągi.


Czym powinniśmy się kierować przy wybieraniu odpowiedniego segmentu cenowego?

Na rynku opon występują 3 podstawowe segmenty cenowe: Budget - Ekonomiczna, Medium - Średnia i Premium - Wyższa.

Opony z poszczególnej klasy różnią się przede wszystkich:

  • poziomem jakości,
  • trwałością,
  • osiągami,
  • ceną.

Wybór odpowiedniego segmentu jest uzależniony od sposobu użytkowania naszego auta. Bardzo istotne jest:

  • rodzaj i moc samochodu,
  • w jakich warunkach najczęściej prowadzimy auto, czy są to np. miejskie drogi,
  • jak długie trasy nim pokonujemy,
  • styl prowadzenia auta,

Jeśli nie pokonujemy długich tras, najczęściej jeźdźmy po mieście i stawiamy na ekonomiczną jak również spokojną jazdę, możemy zainwestować w segment medium lub budżet. Przy dynamicznym, sportowym stylu prowadzenia, opony ekonomiczne nie są dobrym rozwiązaniem.

Premium

Do tego segmentu należą najdroższe marki co związane jest z zaawansowaną technologią.

Zastosowanie: Opony z tego segmentu przeznaczone są dla aut z dużą mocą z wyższej i średniej klasy. Wybierają je wymagający klienci, którym zależy na wysokiej jakości, jak również na najlepszych i najnowocześniejszych rozwiązaniach.

Marki: Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental, Pirelli,

Medium

W przedziale tym występuję korzystna relacja jakości do ceny.

Zastosowanie: Opony z tego segmentu przeznaczone są dla aut z klasy średniej, które pokonują trasy zarówno w mieście jak również na trasie.

Marki: Kleber, BfGoodrich, Fulda, Firestone, Hankook

Budget

Jest to segment cenowo najniższy. Inaczej nazywany ekonomiczny.

Zastosowanie: Opony z tego segmentu najlepiej się sprawują w przypadku spokojnej jazdy po mieście z umiarkowanymi przebiegami.

Marki: Kormoran, Dębica, Sava, Dayton, Barum, Matador,

 


RunOnFlat jak to działa?

Technologia RunOnFlat jest inaczej nazywana ROF, DSST, R/F, SSR, RFT.

Dzięki tej technologi możemy kontynuować jazdę z przebitą oponą mimo zerowego w niej ciśnienia. Umożliwia to specyficzna budowa, dzięki wzmocnionym ściankom bocznym opony, auto może dodatkowo przejechać dystans 80 km przy prędkości maksymalnej 80 km/h. Komfort podczas jazdy, jest zbliżony jak przy tradycyjnych oponach.

Samochody z oponami typu RunOnFlat posiadają system kontroli ciśnienia powietrza, dzięki któremu kierowca dostanie informacje, iż pojawił się problem z oponą. Zaleca się montować 4 opony z tą samą konstrukcją i nie mieszanie opon RunOnFlat z oponami standardowymi. Opony te można naprawiać tylko jeden raz, ale w niektórych przypadkach nie ma nawet takiej możliwości. W przypadku normalnej opony podczas uszkodzenia, opona zsuwa się z felgi i jest niszczona pod ciężarem auta, RunOnFlat pozwala nam na dojechanie do serwisu.

ROF RunOnFlat – nazwa używana przez Goodyear

DSST Dunlop Self Supporting Technology – nazwa używana przez Dunlop.

ZP / ZP SR- Zero Pressure – nazwa używana przez Michelin.

SSR SelfSupportingRunflat – nazwa używana przez Continental.

RFT Run Flat Tyre – nazwa używana przez Bridgestone.

RCS Run Flat System Component - nazwa używa przez Pirelli.

 


 

Czym jest Pax System?

Pax system jest to technologia wymyślona przez koncern Michelin. Polega na oponach z różną średnicą stopki, z zamontowaniem specyficznej wkładki do asymetrycznej felgi. Umożliwia ona jazdę bez powietrza na dystansie 200 km z prędkością 80 km/h. By naprawić taką oponę lub ją zdemontować należy udać się do serwisu, który posiada odpowiednie urządzenia. Rzadko jest proponowana przez producenta.