język / language / язык

  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)
  • Russian (CIS)
schowaj | pokaz
Rozporządzenie dotyczące etykietowania opon
Monday, 29 April 2019 07:05
There are no translations available.

W tym roku producentów opon czekają spore zmiany, które bardzo wpłyną na nową jakość komfortu i bezpieczeństwa. Wszyscy bez wyjątków, muszą zamieszczać na swoich produktach etykiety z informacjami, dzięki którym łatwiej będzie podjąć decyzje dotyczące wyboru dla nas lepszych opon.

Nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1222/2009 dotyczące etykietowania opon wchodzi w życie 1 listopada 2012r. Dotyczy to opon osobowych i dostawczych wyprodukowanych po lipcu 2012r. W przypadku opon ciężarowych umieszczanie etykiet nie jest obowiązkowe, ale nie zwalnia to producentów z obowiązku udostępniania informacji o  osiągach opon w przejrzysty sposób.

 

Etykiety zawierają trzy istotne informacje:

  1. Klasę energetyczną opon ustaloną na podstawie oporów toczenia, które wiążą się z zużyciem paliwa.
  2. Przyczepność na mokrej nawierzchni.
  3. Poziom emitowanego hałasu podczas jazdy.

1. Klasa energetyczna opon ustalona na podstawie oporów toczenia.

Opony będą klasyfikowane na podstawie sześciu klas od A do F z zakończeniem na klasie G. Najlepsza efektywność będzie  oznaczona jako klasa A, przy której wystąpi kolor zielony. Najniższa to G wyróżniona kolorem czerwonym. Takie same parametry  oznaczeń wystąpią przy przyczepności na mokrej nawierzchni.

Co to oznacza?

Pojazd wyposażony w opony z klasy A, zaoszczędzi więcej na paliwie niż ten zaopatrzony w opony z klasy G. Jest to również równoznaczne z mniejszą emisją CO2.

2.  Przyczepność na mokrej nawierzchni.

 

Przyczepność danego bieżnika opony będzie również oznaczana klasą od A do G. Klasa zostanie dopasowana na podstawie specjalnych testów. Polegają one na mierzeniu skuteczności awaryjnego hamowania na mokrej nawierzchni przy odpowiedniej prędkości, przy zachowaniu odpowiedniej głębokości warstwy wody, danej temperatury podłoża i specjalnych warunków dotyczących toru do testów.

 

Co to oznacza?

Wg testów Michelina różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy G może wynieść nawet 18 metrów. Równa się to dystansowi czterech długości samochodu.

 


3. Poziom emitowanego hałasu podczas jazdy,

Poziom hałasu podawany jest w decybelach. Nie występuje w tym przypadku podział na klasy, a jedynie hale dźwiękowe wyznaczają poziom emitowanego dzwięku. Poziom głośności dotyczy zewnętrznego hałasu toczenia się opony, a nie tego który jest odczuwalny przez kierowcę wewnątrz samochodu.

 

 

Co to oznacza?

Najniższa dopuszczalna wartość 72 dB jest o 4 dB niższa od przeciętnej głośności obecnych opon na rynku.


Korzyści z etykietowania opon dla użytkowników:

  • Bardziej czytelne i przejrzyste informacje dla przyszłych użytkowników opon,
  • Większe starania się producentów o zachowanie wyższej jakości swoich produktów,
  • Unia Europejska pragnie podnieść bezpieczeństwo i zmniejszyć wpływ transportu drogowego na środowisko.

Produkty nieobjęte nowym rozporządzeniem:

  • opony bieżnikowane,
  • specjalistyczne opony do pojazdów terenowych,
  • opony przeznaczone wyłącznie do pojazdów wyścigowych,
  • opony dojazdowe typu T do doraźnego zastosowania,
  • opony przeznaczone do montażu na pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 października 1990r.
  • opony o indeksie prędkości poniżej 80 km/h,
  • opony o nominalnej średnicy osadzenia poniżej 254 mm (10 cali ) lub równej bądź większej niż 635 mm (25 cali),
  • opony kolcowane

Wprowadzenie etykiet na oponach doprowadzi do zwiększenia jakości opon, które występują na naszym rynku. Wiele tanich opon np. chińskich zniknie z rynku, gdyż nie spełniają wymogów europejskich. Są one wytwarzane z gorszej jakości surowców i słabo wypadają na mokrej nawierzchni. Dlatego w przyszłości by sprostać naszym wymaganiom takie produkty muszą poprawić swoje parametry i zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników.

A w przyszłości?

Nie później niż w 2017 r. Komisja Europejska, dokona przeglądu limitów dla klasy energetycznej i przyczepności na mokrej nawierzchni. Zostanie również rozważone dodanie kolejnych kryteriów jak np. odporność na aquaplaning i zachowanie opony podczas jazdy na zakręcie.