Na co zwrócić uwagę
Podstawowe informacje dotyczące oleju |
Jaki olej wybrać? Na rynku występują trzy typy olejów: mineralny, półsyntetyk i syntetyk. Olej silnikowy składa się z 80%, 90% bazy olejowej. W pozostałej części są to dodatki uszlachetniające jak np. dla oleju mineralnego są to produkty, które powstały z przeróbki ropy naftowej. Olej syntetyczny składa się z bazy powstałej z syntezy chemicznej. Oleje półsyntetyczne natomiast składają się z bazy mineralnej i syntetycznej. W przypadku stosowania oleju o niewłaściwych parametrach może dojść do uszkodzenia silnika. W chwili obecnej samochody poruszające się po naszych drogach są bardzo różnorodne. Skutkuje to różnorodnością wymagań producentów aut do olejów silnikowych i nie tylko. Producenci zamieszczają w instrukcji auta parametry najlepszego oleju w danym przypadku.
Dlaczego zmieniamy olej? Olej silnikowy decyduje o długości życia silnia. Dzięki niemu tarcie poszczególnych elementów silnika jest niższe, chroni go przed uszkodzeniami i daje odpowiednie chłodzenie. Dlatego stan oleju silnikowego należy systematycznie kontrolować, gdyż jest jednym z najważniejszych płynów wpływających na prace samochodu. Przeświadczenie o tym, że należy się nim zacząć interesować w momencie zapalenia kontrolki, jest błędne. Z czasem olej silnikowy traci swoje właściwości. Mylne jest również przeświadczenie, że ciągłe dolewanie oleju powoduje, że nie trzeba go wymieniać. W trakcie eksploatacji jego konsystencja staje się bardziej gęsta, co skutkuje gorszym nasmarowaniem elementów silnika. Należy ściśle przestrzegać dat wymiany oleju według zaleceń producenta auta.
O czym należy pamiętać przy wymianie oleju?
Czy występują klasy olejów zimowych i letnich? Występuje 6 klas olejów zimowych: SAE (Society of Automotive Engineers) 0W, 5W, 10W,15W, 20W. Jak również 5 klas olejów letnich: SAE 20, 30, 40, 50, 60. Pierwsza wartość przed literą W oznacza stosowanie oleju w niskich temperaturach otocznia np. 10W stosuje się w temperaturze -30 C. Jest to również płynność oleju przy zimnym silniku, im niższa wartość tym bardziej jest płynny olej. Oznacza to także szybsze rozmieszczanie się oleju przy starcie silnika w zimnym stanie. Im wyższa liczba za literą W, tym w wyższych temperaturach może być on wykorzystywany np. W40 w temperaturze +40 C. Im mniejsza liczba w oznaczeniu, tym silnik lżej pracuje. |