język / language / язык

  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)
  • Russian (CIS)
schowaj | pokaz
Montaż opon

Kiedy należy wymienić opony?

Zaleca się montaż opon letnich przy temperaturze powyżej 7 C, w przypadku opon zimowych w odwrotnej sytuacji, czyli gdy jest poniżej 7 C. Jednak duże kolejki, brak dogodnych terminów na wymianę i większy spokój powoduje, iż klienci często decydują się na wcześniejszą wymianę opon. WULKANEX jest jednym z nielicznych serwisów w Polsce, który jest czynny przez całą dobę. Wymieniamy i naprawiamy ogumienie 24H.


 

Czy możemy samodzielnie ocenić jakość opony przed montażem?

Przed montażem opon należy szczegółowo zwrócić uwagę na ich bieżnik. Jeśli jest on popękany, nierównomiernie zużyty lub posiada jakieś uszkodzenia, należy pomyśleć nad zakupem nowych opon. Duże znaczenia ma również data produkcji opony. Opony nowe przechowywane w specjalistycznych warunkach nawet kilka lat, nie tracą swoich właściwości. Jednakże użytkowanie opon powoduję, iż tracą swoją jakość z każdym kolejnym okresem. Dlatego nawet mimo dobrego bieżnika opony, producenci zalecają wymianę opon na nowsze jeśli dana opona jest użytkowana powyżej 5 lat.

Bardzo duże znaczenie ma również głębokość bieżnika. Gdy w przypadku opon letnich wskaźnik zużycia bieżnika TWI wskazuje wartość około 1,6 mm - zaleca się zakupić nowe opony letnie. Im niższy bieżnik, tym więcej opona traci swoich właściwości. Skutkuje to gorszym prowadzeniem auta na np. mokrych nawierzchniach, dlatego nie czekajmy do przekroczenia 1.6 mm.

Pamiętajmy o tym, iż stan naszych opon bardziej szczegółowo przeanalizuje fachowiec.

 


Dlaczego wyważamy opony?

Brak systematycznego wyważania opon (Michelin zaleca wykonywać to raz na 10 000 km) powoduje, iż opony się zużywają w niesymetryczny sposób i mogą wystąpić wibracje. Brak wyważania ma nie tylko wpływ na komfort jazdy ale również na część zawieszenia, układu kierowniczego i łożyska samochodu. Zaleca się wyważanie przy zakupie nowych opon, podczas wymiany na opony letnie z zimowych lub w odwrotnym przypadku, jak również w momencie uszkodzenia opony lub zamiany kół osiami.

 


Dlaczego wymiana zaworu jest tak ważna?

Bardzo istotny elementem koła jest również zawór. Zaleca się jego wymianę nie tylko przy zakupie nowych opon, ale również podczas sezonowej wymiany. Dzięki temu koło jest bardziej szczelne, ciśnienie zachowane przez dłuższy czas i jest zachowane większe bezpieczeństwo. W czasie użytkowania opony zawór ulega starzeniu się i wpływowi siły odśrodkowej.

 


Dlaczego nowsze opony powinny być montowane na tyle auta?

Rozmieszczenie opon na poszczególnych osiach auta z różnym stanem zużycia bieżnika ma bardzo duży wpływ na stabilność samochodu. Złe dobranie opon może skutkować tym, iż nastąpi ryzyko obrotu auta. Trudniej również zapanować nad samochodem w takich sytuacjach jak wąski zakręt, poślizg, hamowanie awaryjne szczególnie na mokrej nawierzchni. Aby zachować maksymalnie największe bezpieczeństwo na drodze, większość producentów ogumienia zaleca montaż nowych lub mniej zużytych opon na tylnej osi, niezależnie od tego czy auto posiada napęd na przód czy tył.

Montaż nowych opon na przedniej osi (napędzanej) oznacza:

W autach z przednim napędem, opony z przodu zużywają się w większości przypadków szybciej jak z tyłu. Jest to równoznaczne z gorszą przyczepnością i wzrostem ryzyka poślizgu na nawierzchni śliskiej tylnej osi. Jest ona trudniejsza do kontrolowania. Dlatego montaż nowszych opon na przedniej osi może być dla kierowcy niebezpieczny.

Montaż nowych opon na osi tylnej zapewni:

  • W przypadku prawidłowego montażu opon, samochód będzie się podobnie zachowywał ze względu na identyczną równowagę przyczepności.
  • W przypadku utraty kontroli nad autem np. podczas jazdy po łuku, nagłego hamowania łatwiej zapanować nad pojazdem z lepszymi oponami na tylnej osi.

 


Dlaczego klucz dynamometryczny?

Dzięki używaniu klucza dynamometrycznego istnieje mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia gniazda otworu w feldze. Klucz umożliwia również przykręcenie wszystkich śrub z odpowiednią siłą i ułatwia odkręcenie ich.

 


Czy warto pompować opony azotem?

Azot jest gazem, który stanowi 75% powietrza atmosferycznego.

Korzyści z zastosowania azotu:

  1. Jego cząsteczki są większe od cząsteczek tlenu, dlatego wolniej przenikają przez części składowe opony.
  2. Jest gazem obojętnym, a wzrost temperatury powoduje mniejsze wahania ciśnienia w oponie.
  3. Jest gazem niepalnym, dlatego zapobiega samozapłonowi opon.

Jak duże znaczenie ma rotacja opon ?

Bardzo często opony z różnych pozycji w pojeździe zużywają się nierównomiernie. Inaczej pracują opony zamontowane na przodzie pojazdu, a inaczej na tyle co wiąże się z różnym ich obciążeniem. Opony na przedniej osi, bardziej wpływają na kierowanie pojazdem i hamowanie. Dlatego bardzo często dochodzi do sytuacji gdy mechanik zaleca nam wymianę 2 szt, mimo iż przy wcześniejszej przekładce zostały zamontowane 4 nowe opony w tym samym czasie.

Rotacja opon oznacza zamianę ich położenia na osiach samochodu. Regularna rotacja pozwala na bardziej równomierne zużycie się opon. Jest to również sposób na uniknięcie uszkodzenia opony związanego np. z ząbkowaniem.

Przy sposobie rotacji kół ważny jest rodzaj ogumienia. Jeśli jest to opona np. kierunkowa, wymaga ona zamontowania na pojeździe w odpowiedni sposób, w określonym kierunku. Bardzo istotne jest również czy auto ma napęd na przód, na tył czy na obie osie. Rotacja wygląda również inaczej w przypadku pojazdów, które  posiadają inny rozmiar opon na przodzie i na tyle auta. Dlatego o sposobie rotacji powinien zadecydować specjalista.

 


 

Jak zamontować oponę?

W przypadku opon z rzeźbą bieżnika kierunkową (bieżnik układa się w kształt litery V) opona powinna być zamontowana zgodnie ze strzałkami na boku opony. Często na boku występuje również oznaczenie „Rotation” ze strzałkami obok, co jest zaleceniem montażu opony zgodnie z kierunkiem toczenia.

W przypadku opony z bieżnikiem asymetrycznym na boku wewnętrznej części opony występuje oznaczenie „Inside” , a na zewnętrznej „Outside”.  Montaż opony powinien zostać wykonany wg tych oznaczeń.  Wyjątkiem jest holenderska marka Vredestein, która używa innego oznaczenia: „Inner Side”.

Opony symetryczne montuje się dowolnie.