+48 63 244 22 72


Serwis OPON 24H

język / language / язык

  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)
  • Russian (CIS)
schowaj | pokaz

Co nowego

Stacja Informuje
11/12/2017

Ważne! Prosimy o sprawdzenie terminu badania technicznego naszego pojazdu.   W przyszłości nasza firma będzie wcześniej informować naszych klientów  [ ... ]

Usterka wykryta podczas przeglądu technicznego auta
09/12/2017

Po 13 Listopada 2017r. w związku ze zmianami wprowadzonymi przez nowe rozporządzenie, zmieni się kilka elementów podczas wykonywania przeglądu pojazdu. S [ ... ]

Wszystkie aktualności

Eksploatacja opon

Okres użytkowania opony

Okres użytkowania opony zależy od mieszanki z jakiej została wykonana, sposobu użytkowania, jakości dróg, stylu jazdy, obciążenia auta oraz warunków w jakich jest ona użytkowana. Negatywny wpływ na bieżnik mają różnego rodzaju substancje, które mają z nią kontakt jak np. smary, chemikalia, różnego rodzaju płyny czy nawet sól. Mogą one doprowadzić do zniszczenia bieżnika, czy nawet jego pęknięcia. Ponieważ nie da się jednoznacznie określić czasu po jakim dana opona powinna zostać wymieniona, producenci zalecają systematyczną obserwacje. Ważny jest wygląd, ciśnienie, czy nienaturalne zachowanie auta. Mniej komfortowa jazda autem, spowodowana drżeniem, hałasem, ściąganiem auta na jedną ze stron oznacza wizytę w serwisie.

Opony powinny być regularnie sprawdzane przez fachowca, który oceni ich stan, dobierze odpowiednie ciśnienie. Dotyczy to również zapasu, który jest równie ważny. Przegląd ten powinien być wykonywany częściej jak raz w roku jeśli dana opona ma ponad 5 lat. W przypadku 10 letniego bieżnika, producenci zalecają zmianę opony na nowszą.

Wskaźnik TWI pomaga nam w ustaleniu momentu, w którym opona powinna być wymieniona na nowszą. Jest on umieszczony na każdej oponie i jest wyróżniony małym mostkiem między klockami bieżnika. Bezpieczną głębokością bieżnika w oponie w przypadku lata jest to więcej jak 1.6 mm, zimy więcej jak 4 mm, przy oponach o niskim profilu więcej jak 3 mm.

Jeden z największych światowych producentów opon Bridgestone postanowił przedstawić na zdjęciu proces zużywania się bieżnika. Nie dopuśćmy do takiego zużycia się bieżnika, gdyż taka opona traci swoje właściwości dotyczące przyczepności. Jazda na oponach "łysych" jest niezgodna z przepisami z Kodeksu Drogowego ale przede wszystkim zagraża bezpieczeństwu naszemu i innych na drodze.

źródło: Bridgestone

 


Wpływ ciśnienia na oponę

Ciśnienie opon ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy i komfort, na stopień zużycia opony i na jej trwałość. Nieprawidłowe ciśnienie również wpływa na przebiegi, kierowalność i przyczepność. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego ciśnienia jest mniejsze niebezpieczeństwo zjawiska aquaplaningu. Również opory toczenia są pogorszone w przypadku zastosowania złego ciśnienia, co wpływa na zużycie paliwa.

Zbyt niskie ciśnienie przez dłuższy czas powoduje deformacje opony i generowanie nadmiernej ilości ciepła. Może to zniszczyć oponę, co będzie trudne do wykrycia, a ostatecznie może wywołać wystrzał opony w trakcie jazdy. Jeśli opona będzie się szybciej zużywać na środkowej części bieżnika, najczęściej oznacza to zbyt wysokie ciśnienie. Większe zużycie na bokach opony jest powiązane ze zbyt niskim ciśnieniem.

Ciśnienie w oponach powinno być systematycznie sprawdzane, szczególnie jest wskazane jego sprawdzenie przed dłuższymi podróżami. Należy je sprawdzać przy „zimnych oponach”, co powiązane jest z nagrzewaniem się bieżnika, co wywołuje wzrost ciśnienia. Należy zastosować takie ciśnienie, które jest zgodne ze wskazówkami producenta.

 


Przyczyny spadku ciśnienia

Ciśnienie w oponach w sposób naturalny przenika przez oponę. Na spadek ciśnienia może mieć również wpływ uszkodzony zawór lub wkładka zaworu, spadek temperatury, mikropęknięcie, przebicia w oponie, zły stan felgi i jej zniekształcenia.


Nieregularne zużycie

Powodem nieregularnego zużycia w danych obszarach opony, może być zła regulacja geometrii jak również złe działanie zawieszenia. Zaleca się sprawdzenie geometrii i elementów zawieszenia.


Zużyty środek opony

Jeśli zauważymy większe zużycie środku opony może mięć to związek z nieprawidłowym ciśnieniem opony, które jest zbyt duże. Zaleca się wtedy wizytę w serwisie WULKANEX ( który jest czynny 24h przez 365 dni w roku :) ) i wyrównanie ciśnienia w oponie.


Zużycie boków opony

Większe zużycie boków opony może być skutkiem zbyt małego ciśnienia w oponach, lub nadmiernego obciążenia. Tak jak w przypadku powyższym należy w jak najszybszym czasie pojawić się w serwisie WULKANEX, gdzie zostanie oceniony stan danej opony i wyrównane ciśnienie.


Uszkodzenie boku opony

W przypadku uszkodzenia na boku opony, producenci nie zalecają, a nawet zabraniają wulkanizację. Opona w tym miejscu jest delikatniejsza, co uniemożliwia naprawę. Jej dokonanie może być krótkotrwałe, a nawet może skutkować utratą kontroli nad autem.


Deformacje

Wybrzuszenia, zadrapania, pęknięcia są konsekwencją naruszenia konstrukcji opony, głównie przerwania wewnętrznych drutów. Mogą być one związane z wjazdem na krawężnik, dziurę lub nawet próg zwalniający. Jeśli auto jest dodatkowo zbyt mocno obciążone lub opony mają niewłaściwe ciśnienie, deformacja ta może się pogłębić. Zaleca się wycofanie danej opony z użytkowania.


Rozdzielenie bieżnika

Jeśli następuje separacja bieżnika, bieżnik oddziela się od karkasu jest to powodem nadmiernego nagrzania się opony. Nagrzanie opony może być skutkiem jazdy na zbyt niskim ciśnieniu, zbyt dużym przeciążeniu, użyciem niewłaściwych opon o złym indeksie prędkości i nośności lub utlenianiem wewnętrznej struktury. Należy sprawdzić zalecenia producenta auta dotyczące opon w tym aucie i wyrównać ciśnienie. Opona z takimi deformacjami nie nadaje się do dalszego użytkowania.


Przyczyny spadku ciśnienia

Ciśnienie w oponach w sposób naturalny przenika przez oponę. Na spadek ciśnienia może mieć również wpływ uszkodzony zawór lub wkładka zaworu, spadek temperatury, mikropęknięcie, przebicia w oponie, zły stan felgi i jej zniekształcenia.


W jakim przypadku można zaniżyć ciśnienie?

W przypadku aut terenowych, które pokonują trudne trasy istnieje możliwość obniżenia ciśnienia w oponach. Wykonuje się to w celu lepszej przyczepności na nierównym terenie przy pokonywaniu przeszkód terenowych. Zwiększa to również moment kontaktu opony z podłożem, obniża nacisk jednostkowy na podłoże który zapobiega zakopaniu się, i poprawia elastyczność. Warunkiem jest mała prędkość i kilkumetrowe odcinki.


W jakim przypadku można zwiększyć ciśnienie?

W przypadku dróg o agresywnym podłożu można w przypadku aut terenowych zwiększyć ciśnienie. Pomaga to w usztywnieniu karkasu, zwiększeniu odporność na uderzenie, jak również zwiększa odporność na wyższe prędkości. W warunkach agresywnej nawierzchni, zaleca się opony ze wzmacnianym bokiem oraz innymi wzmocnieniami.


Jak duże znaczenie ma rotacja opon osobowych ?

Bardzo często opony z różnych pozycji w pojeździe zużywają się nierównomiernie. Inaczej pracują opony zamontowane na przodzie pojazdu, a inaczej na tyle co wiąże się z różnym ich obciążeniem. Opony na przedniej osi, bardziej wpływają na kierowanie pojazdem i hamowanie. Dlatego bardzo często dochodzi do sytuacji gdy mechanik zaleca nam wymianę 2 szt, mimo iż przy wcześniejszej przekładce zostały zamontowane 4 nowe opony w tym samym czasie.

Rotacja opon oznacza zamianę ich położenia na osiach samochodu. Regularna rotacja pozwala na bardziej równomierne zużycie się opon. Jest to również sposób na uniknięcie uszkodzenia opony związanego np. z ząbkowaniem.

Przy sposobie rotacji kół ważny jest rodzaj ogumienia. Jeśli jest to opona np. kierunkowa, wymaga ona zamontowania na pojeździe w odpowiedni sposób, w określonym kierunku. Bardzo istotne jest również czy auto ma napęd na przód, na tył czy na obie osie. Rotacja wygląda również inaczej w przypadku pojazdów, które  posiadają inny rozmiar opon na przodzie i na tyle auta. Dlatego o sposobie rotacji powinien zadecydować specjalista.

 


Aquaplaning polega na:

Aquaplaning występuje wtedy, gdy podczas jazdy po mokrej nawierzchni tworzy się warstwa wody pomiędzy oponą a jezdnią, co prowadzi do utraty przyczepności. Bieżnik opony nie jest w stanie dobrze odprowadzić nadmiaru wody, co skutkuje utratą kontroli nad pojazdem. Takie sytuacje często zdarzają się podczas jazdy w deszczu po nierównej nawierzchni pokrytej np. koleinami w których gromadzi się woda. Kierowca ma wrażenie, że porusza się po oblodzonej drodze. Należy wtedy unikać gwałtownych ruchów kierownicą i jeśli hamowanie jest konieczne, w przypadku braku ABS, należy hamować pulsacyjnie. Ryzyko aquaplaningu zwiększa się wraz ze wzrostem grubości warstwy wody na drodze, prędkością pojazdu, szerokością opony jak również zużytym (łysym) bieżnikiem opony.


Na czym polega geometria (zbieżność) kół i kiedy należy ją wykonać.

Geometria polega na równym ustawieniu kątów kół, tak by były prostopadłe do nawierzchni i równoległe w stosunku do siebie. Jeśli koła przechylają się pod jakimś kątem w kierunku środka auta, lub na zewnątrz, ze względów bezpieczeństwa jak również tych finansowych, należy jak najszybciej wykonać geometrię.

Geometria jest szczególnie zalecana gdy:

- najechano kołem na przeszkodę, która mogła uszkodzić koło np. krawężnik, dziurę na drodze,

- opony nieregularnie się zużywają,

- pojawia się problem podczas prowadzenia auta np. pojazd jest ściągany w lewo lub w prawo wbrew nam,

- kierownica nie wraca do swojej prawidłowej pozycji po wyjściu auta z zakrętu lub mimo, iż kierownica jest skręcona, pojazd jedzie prosto,

- geometrie zaleca się również w przypadku wymiany zawieszenia lub części układu kierowniczego,

Dzięki ustawieniu geometrii koła, opony zyskują na dłuższej żywotności i osiągają większe przebiegi. Likwiduje się nieregularne zużycie opon, a tym samym zwiększa się komfort prowadzenia auta.

Geometrie wykonujemy w przypadku zbieżności i rozbieżności kół, czyli gdy koła są skierowane pod kątem do wewnątrz auta lub do zewnątrz.


O czym należy pamiętać przy wymianie opon?

1. Wyważenie

Brak lub złe wyważenie koła powoduje nieregularne zużycie opon jak również może znacząco wpływać na zawieszenie i jakość prowadzenia auta.

2. Wymiana zaworów

Należy również zwrócić uwagę na stan zaworków, które producenci zalecają wymienić nie tylko przy zakupie nowych opon ale również przy sezonowej wymianie. Koło dzięki temu jest bardziej szczelne, a ciśnienie zachowane przez dłuższy czas.

3. Odpowiednie ciśnienie

Ciśnienie opon ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy i komfort, na stopień zużycia opony i na jej trwałość. Nieprawidłowe ciśnienie wpływa na przebiegi, kierowalność i przyczepność opony.

4. Lepsze opony na tył

Producenci opon zalecają montaż lepszych opon na tyle. Skutkuje to większą stabilnością auta przy nieprzewidzianych zdarzeniach na drodze np. awaryjnym hamowaniu na mokrej nawierzchni czy nawet pokonywaniu z większą prędkością zakrętu.

5. Pompowanie azotem

Opona która została napompowana azotem utrzymuje trzykrotnie dłużej prawidłowe ciśnienie niż ta napełniona tlenem. Dzięki niemu występuje również mniejsze ryzyko rdzy na feldze i pozytywnie wpływa na żywotność opony.

6. Sprawdzenie zapasu

Zaleca się sprawdzenie również zapasu. Wielu kierowców zapomina o jego kontroli. Jednakże w przypadku nieprzewidzianych kłopotów na drodze lepiej mieć pewność, że koło zapasowe nie jest uszkodzone, a ciśnienie w nim jest prawidłowe.


Dlaczego warto wykonać rotacje opon

Rotacja opon oznacza zamianę ich położenia na osiach samochodu. Regularna rotacja pozwala na bardziej równomierne zużycie się opon. Jest to również sposób na uniknięcie uszkodzenia opony związanego np. z ząbkowaniem.

Bardzo często opony z różnych pozycji w pojeździe zużywają się nierównomiernie. Inaczej pracują opony zamontowane na przodzie pojazdu, a inaczej na tyle co wiąże się z różnym ich obciążeniem. Opony na przedniej osi, bardziej wpływają na kierowanie pojazdem i hamowanie. Dlatego bardzo często dochodzi do sytuacji gdy mechanik zaleca nam wymianę 2 szt, mimo iż przy wcześniejszej przekładce zostały zamontowane 4 nowe opony w tym samym czasie.

Przy sposobie rotacji kół ważny jest rodzaj ogumienia. Jeśli jest to opona np. kierunkowa czy asymetryczna wymaga ona zamontowania na pojeździe w odpowiedni sposób, w określonym kierunku. Trzeba ją również zdemontować z felgi. Bardzo istotne jest również czy auto ma napęd na przód, na tył czy na obie osie. Rotacja wygląda również inaczej w przypadku pojazdów, które  posiadają inny rozmiar opon na przodzie i na tyle auta. Dlatego o sposobie rotacji powinien zadecydować specjalista.