język / language / язык

  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)
  • Russian (CIS)
schowaj | pokaz
Bieżnikowanie opony ciężarowej
25.10.2021 07:50
There are no translations available.

Bieżnikowanie jest możliwe w przypadku gdy:

  • Opona jest fabrycznie przystosowana do bieżnikowania już na etapie projektu bieżnika
  • Opona jest serwisowana profesjonalnie i regularnie
  • Usługa bieżnikowania zostanie profesjonalnie wykonana na każdym z etapów (selekcja, kontrola, naprawa i przygotowanie karkasów)

 

Sposoby bieżnikowania:

1. Bieżnikowanie na gorąco

Na przygotowany karkas jest nakładana surowa guma, która zostaje ukształtowana w specjalnej formie rozgrzanej do 160C. Proces nadawania ostatecznego kształtu trwa około godziny. Przy produkcji nowej opony czas jest podobny.

Plusy:

  • Bieżnikowanie na gorąco jest przeprowadzane przez producentów.
  • Jednorodność produkowanych rozmiarów gwarantuje równomierne zużycie bieżnika niezależnie od stanu karkasu przekazanego do bieżnikowania.

2. Bieżnikowanie na zimno

Na przygotowany karkas jest nakładany zwulkanizowany bieżnik z ostateczna rzeźba. Następnie przez około 3 godziny w specjalnej komorze ciśnieniowej (autoklawie) zachodzi proces wulkanizacji przy temperaturze 115C.

Plusy

  • Szybsze odzyskiwania bieżnikowanych karkasów
  • Więcej możliwości zmiany rzeźby bieżnika

 


 

Zalety opon bieżnikowanych:

  • Opona bieżnikowana jest tańsza o około 40% niż odpowiadająca jej nowa
  • Dwukrotne przedłużenie żywotności opony za niższą cenę
  • Istnieje możliwość kilkakrotnego bieżnikowania, o ile pozwala na to stan karkasu - nawet do 3 razy.

 


 

Elementy, które wpływają na przedłużenie trwałości opony:

  • Parametry opony (wytrzymałość- opony różnych marek mogą mieć inny indeks nośności, trwałość karkasu, rodzaj i rozmiar gumy, rzeźba dostosowana do sposobu użytkowania - występują opony z zastosowaniem na drogi regionalne, autostrady itd.)
  • Ciśnienie w oponach – powinno być regularnie sprawdzane i zastosowane do sposobu wykorzystania pojazdu.
  • Obciążenie osi
  • Stan techniczny pojazdu ( równoległość osi, geometria pojazdu)
  • Styl prowadzenia pojazdu
  • Regularny przegląd opon

 


 

Opony na tej samej osi muszą mieć takie same cechy:

  • Ta sama marka firmy bieżnikującej
  • Ten sam rozmiar i rzeźba bieżnika
  • Ta sama kategoria użytkowania ( opony drogowe, specjalne, zimowe, z oznaczeniem M*S)
  • Struktura ( radialna lub diagonalna)
  • Indeks prędkości
  • Indeks nośności

 


 

Korzyści dla środowiska wynikające z bieżnikowania:

  • Niższa emisja CO2 - 100 opon poddanych bieżnikowaniu to o 5 ton mniej zużytych surowców i o ponad 6 ton mniej CO2 wyemitowanego do atmosfery
  • Mniejsze zużycie surowców - 1 bieżnikowanie to 50kg zaoszczędzonego surowca. Dodatek surowca konieczny do wyszorstkowanego karkasu to średnio zaledwie 20kg, czyli 70% mniej niż do produkcji nowej opony
  • Mniej odpadów - 300kg w przypadku trzyosiowej naczepy. Bieżnikowane 6 opon trzyosiowe przyczepy do 6 zużytych opon mniej do recyklingu

W Europie wszystkie zużyte opony są poddawane recyklingowi. Są wykorzystywane np. do budowy placów zabaw, podeszwy itd. Z każdym rokiem znajduję się do nich nowe zastosowanie. Firma Michelin stworzyła nowatorskie rozwiązanie: 400 metrowa bieżnie z 6 torami z 9000 opon.

Źródło: Michelin