There are no translations available.
Bieżnikowanie jest możliwe w przypadku gdy:
- Opona jest fabrycznie przystosowana do bieżnikowania już na etapie projektu bieżnika
- Opona jest serwisowana profesjonalnie i regularnie
- Usługa bieżnikowania zostanie profesjonalnie wykonana na każdym z etapów (selekcja, kontrola, naprawa i przygotowanie karkasów)
Sposoby bieżnikowania:
1. Bieżnikowanie na gorąco
Na przygotowany karkas jest nakładana surowa guma, która zostaje ukształtowana w specjalnej formie rozgrzanej do 160C. Proces nadawania ostatecznego kształtu trwa około godziny. Przy produkcji nowej opony czas jest podobny.
Plusy:
- Bieżnikowanie na gorąco jest przeprowadzane przez producentów.
- Jednorodność produkowanych rozmiarów gwarantuje równomierne zużycie bieżnika niezależnie od stanu karkasu przekazanego do bieżnikowania.
2. Bieżnikowanie na zimno
Na przygotowany karkas jest nakładany zwulkanizowany bieżnik z ostateczna rzeźba. Następnie przez około 3 godziny w specjalnej komorze ciśnieniowej (autoklawie) zachodzi proces wulkanizacji przy temperaturze 115C.
Plusy
- Szybsze odzyskiwania bieżnikowanych karkasów
- Więcej możliwości zmiany rzeźby bieżnika
Zalety opon bieżnikowanych:
- Opona bieżnikowana jest tańsza o około 40% niż odpowiadająca jej nowa
- Dwukrotne przedłużenie żywotności opony za niższą cenę
- Istnieje możliwość kilkakrotnego bieżnikowania, o ile pozwala na to stan karkasu - nawet do 3 razy.
Elementy, które wpływają na przedłużenie trwałości opony:
- Parametry opony (wytrzymałość- opony różnych marek mogą mieć inny indeks nośności, trwałość karkasu, rodzaj i rozmiar gumy, rzeźba dostosowana do sposobu użytkowania - występują opony z zastosowaniem na drogi regionalne, autostrady itd.)
- Ciśnienie w oponach – powinno być regularnie sprawdzane i zastosowane do sposobu wykorzystania pojazdu.
- Obciążenie osi
- Stan techniczny pojazdu ( równoległość osi, geometria pojazdu)
- Styl prowadzenia pojazdu
- Regularny przegląd opon
Opony na tej samej osi muszą mieć takie same cechy:
- Ta sama marka firmy bieżnikującej
- Ten sam rozmiar i rzeźba bieżnika
- Ta sama kategoria użytkowania ( opony drogowe, specjalne, zimowe, z oznaczeniem M*S)
- Struktura ( radialna lub diagonalna)
- Indeks prędkości
- Indeks nośności
Korzyści dla środowiska wynikające z bieżnikowania:
- Niższa emisja CO2 - 100 opon poddanych bieżnikowaniu to o 5 ton mniej zużytych surowców i o ponad 6 ton mniej CO2 wyemitowanego do atmosfery
- Mniejsze zużycie surowców - 1 bieżnikowanie to 50kg zaoszczędzonego surowca. Dodatek surowca konieczny do wyszorstkowanego karkasu to średnio zaledwie 20kg, czyli 70% mniej niż do produkcji nowej opony
- Mniej odpadów - 300kg w przypadku trzyosiowej naczepy. Bieżnikowane 6 opon trzyosiowe przyczepy do 6 zużytych opon mniej do recyklingu
W Europie wszystkie zużyte opony są poddawane recyklingowi. Są wykorzystywane np. do budowy placów zabaw, podeszwy itd. Z każdym rokiem znajduję się do nich nowe zastosowanie. Firma Michelin stworzyła nowatorskie rozwiązanie: 400 metrowa bieżnie z 6 torami z 9000 opon.
Źródło: Michelin
|