język / language / язык

  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)
  • Russian (CIS)
schowaj | pokaz
Opony z nierównomiernie startym bieżnikiem
Sunday, 21 July 2019 06:50
There are no translations available.

Opony z nierównomiernie startym bieżnikiem „wyząbkowane” ze względów:

- bezpieczeństwa,

- gorszą przyczepność,

- gorsze opory toczenia,

- większy hałas,

zaleca się wymienić na nowe ale …

 

Proponujemy inne rozwiązanie.


Posiadamy specjalistyczne urządzenie do wyrównania bieżnika opony do wysokości, jaką posiada w najbardziej wytartym miejscu.

Jak rozpoznać ząbkowanie opon? Wystarczy przejechać ręką po oponie. Jeśli wyczuwamy nierówności lub je widzimy, to znak, że istnieje jakaś tego przyczyna.

 

Przyczyny ząbkowania opon:

- Styl jazdy kierowcy – szczególnie gwałtowne hamowanie i przyśpieszanie. Wpływa to na nierównomierny nacisk opony z nawierzchnią. Najczęściej ząbkują opony z tylnej osi, nienapędzanej.

- Stan pojazdu – szczególnie złe zawieszenie i zużyte amortyzatory.

- Zły stan dróg – częste poruszanie się po nierównościach na drodze.

- Ciśnienie opon – na nierówne zużycie bieżnika może mieć również wpływ zbyt wysokie ciśnienie.

- Mieszanka opony – opony wykonane z bardziej twardej mieszanki mają tendencję do ząbkowania i większego hałasu. Opony zimowe są bardziej miękkie w porównaniu z letnimi.

- Rzeźba bieżnika – im większa odległość między klockami bieżnika, tym większe ryzyko ząbkowania.

 

Przeciwdziałanie:

- Rotacja opon – jest zalecana co 8 – 10 tysięcy km.

- Geometria – Zaleca się sprawdzenie geometrii kół, szczególnie po naprawie opon czy wymianie elementu zawieszenia.

- Montaż odpowiednich opon - zalecanych przed producenta np. w przypadku pojazdów typu combi zaleca się montaż opon ze zwiększonym indeksem nośności XL.

- Prawidłowe ciśnienie - zalecane przez producenta pojazdu. Zastosowanie zbyt wysokiego ciśnienia wpływa na szybsze zużycie się środkowej części bieżnika. Zbyt niskie ciśnienie wpływa natomiast na nierównomierne zużycie bocznej części bieżnika.

- Wyważenie opon – należy je wykonać podczas każdej sezonowej wymiany opon lub w przypadku gdy wyczuwamy na kierownicy drgania. W przypadku gdy nasze auto pokonuje większy dystans jak 10 tysięcy kilometrów, zaleca się częstsze wyważenie. Wyważanie powinno zostać wykonane na skalibrowanej wyważarce, z odpowiednim rodzajem i ciężarem ciężarków.


Wyrównanie bieżnika na specjalistycznej maszynie poprawia komfort jazdy i wydłuża czas użytkowania opon.